Καρκίνος Ουροδόχου Κύστεως

Ερωτηματολόγιο

Καρκίνος Ουροδόχου Κύστεως

Ο καρκίνος της ουροδόχου κύστεως είναι ο 4ος σε συχνότητα καρκίνος στον άνδρα και 8ος στη γυναίκα.

Κάθε χρόνο σε όλο τον κόσμο διαγιγνώσκονται 250.000 νέες περιπτώσεις και πεθαίνουν από τη νόσο 120.000.

Είναι πιο συχνός στους άνδρες και η σχέση ανδρών/ γυναικών είναι 3:1 αν και τα τελευταία χρόνια η σχέση αυτή τείνει να μειωθεί. Είναι συχνός στις μεγάλες ηλικίες (60 και άνω χωρίς βέβαια να αποκλείονται οι μικρότερες ηλικίες) ενώ είναι σπάνιος στα παιδιά.

Αίτια

Παρά το γεγονός ότι το αίτιο δεν είναι γνωστό σήμερα πολλοί παράγοντες ενοχοποιούνται για την πρόκληση της νόσου. Ο πρώτος παράγων πού σήμερα θεωρείται ως κύρια αιτία είναι το κάπνισμα, το οποίο φαίνεται να τετραπλασιάζει τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου.

Τα καρκινογόνα συστατικά του καπνού που εισπνέει ο καπνιστής αποβάλλονται με τα ούρα και έτσι δρουν στο βλεννογόνο της κύστεως δεδομένου ότι τα ούρα παραμένουν για αρκετό χρόνο στη κύστη μέχρι να αποβληθούν. Ο δεύτερος, σε συχνότητα, αιτιολογικός παράγων είναι η έκθεση για μεγάλο χρονικό διάστημα σε διάφορα επαγγελματικά αίτια (χρώματα, αρωματικές αμίνες, ανιλίνες).

Άλλοι παράγοντες που έχουν ενοχοποιηθεί είναι η χρήση συνθετικών γλυκαντικών, η χρόνια λήψη αναλγητικών, η θεραπεία με κυκλοφωσφαμίδη, η ακτινοθεραπεία της πυέλου και οι χρόνιες φλεγμονές.

Κλινική εικόνα

Το κυριότερο σύμπτωμα της νόσου είναι η αιματουρία, η παρουσία δηλαδή αίματος στα ούρα με αποτέλεσμα να έχουν κόκκινο χρώμα.

Έχει τρία χαρακτηριστικά:

1. Είναι ολική, δηλαδή όλα τα ούρα είναι κόκκινα.

2. Είναι ανώδυνος, δηλαδή ο ασθενής δεν πονάει.

3. Είναι διαλείπουσα, δηλαδή μπορεί να υπάρχει αίμα σε μία ούρηση και εν συνεχεία τα ούρα να είναι καθαρά για ημέρες ή και πιο μεγάλο διάστημα (μήνες η χρόνια).

Αυτό είναι δυστυχώς μειονέκτημα γιατί ο ασθενής επαναπαύεται ενώ η νόσος προχωρεί. Σπάνια ασθενής με καρκίνο της κύστεως δεν έχει αιματουρία.

Άλλα συμπτώματα μπορεί να είναι ερεθιστικού τύπου, δηλαδή συχνουρία, δυσουρία και έπειξη για ούρηση, ο πόνος που μπορεί να οφείλεται σε απόφραξη από πήγματα ή σε διήθηση στα προχωρημένα στάδια της νόσου, καθώς και συμπτώματα από μεταστάσεις και τα οποία είναι ανάλογα του οργάνου στο οποίο εντοπίζεται η μετάσταση.

Η αιματουρία λοιπόν είναι το κύριο σύμπτωμα χωρίς να σημαίνει πώς κάθε αιματουρία είναι και καρκίνος αλλά κάθε αιματουρία χρειάζεται έλεγχο ακόμη και όταν εμφανίζεται για μία φορά.

Η διάγνωση συνήθως τίθεται εύκολα με τη βοήθεια των εξετάσεων.

Οι εξετάσεις που συνήθως μας βοηθούν στη διάγνωση είναι:

1. Αμφίχειρη εξέταση της κύστεως υπό αναισθησία.

2. Κυτταρολογική ούρων( βρίσκουμε καρκινικά κύτταρα στα ούρα)

3. Υπερηχογράφημα νεφρών- κύστεως

4. Ενδοφλέβια πυελογραφία και

5. Κυστεοσκόπηση και λήψη βιοψίας.

Μετά τη διάγνωση μεγάλη σημασία έχει να γνωρίζουμε το στάδιο της νόσου εάν δηλαδή πρόκειται για επιφανειακό η διηθητικό καρκίνο. Αυτό επιτυγχάνεται με τη βοήθεια της αξονικής τομογραφίας, και του σπινθηρογραφήματος των οστών καθώς και με το αποτέλεσμα της διουρηθρικής εκτομής του όγκου.

Θεραπεία

Σήμερα ο καρκίνος της κύστεως χωρίζεται σε δύο μεγάλες κατηγορίες.

1. Επιφανειακός, είναι ο καρκίνος που εντοπίζεται στον βλεννογόνο.

2. Διηθητικός, ο καρκίνος εισχωρεί στο μυϊκό τοίχωμα και μπορεί να επεκταθεί και έξω από αυτό.

Η διαίρεση αυτή έχει μεγάλη σημασία γιατί διαφέρει και η θεραπεία αλλά και η πρόγνωση.

Η θεραπεία θα εξαρτηθεί από το είδος του καρκίνου αν δηλαδή πρόκειται για επιφανειακό η διηθητικό.

Θεραπεία επιφανειακού καρκίνου

Επειδή οι όγκοι αυτοί σε μεγάλο ποσοστό που φθάνει και το 80% υποτροπιάζουν ο σκοπός της θεραπείας είναι αφενός να αφαιρεθεί ο όγκος και αφετέρου να προφυλάξουμε τον ασθενή από τις υποτροπές αλλά και από τον κίνδυνο να μεταπέσει σε διηθητικό.

Γίνεται διουρηθρική εκτομή του όγκου και στη συνεχεία για την προφύλαξη του ασθενούς από τον κίνδυνο των υποτροπών γίνεται έγχυση στην κύστη κυτταροστατικών φαρμάκων ανά τακτά χρονικά διαστήματα τα οποία διαφέρουν ανάλογα με την επιθετικότητα του όγκου.

Ο ασθενής υποβάλλεται σε έλεγχο με κυστεοσκόπηση ανά τρεις μήνες τα πρώτα δύο έτη, ανά 6 μήνες για 1-2 χρόνια και ακολούθως ανά έτος.

Αυτό γίνεται με σκοπό να προλάβουμε πιθανές υποτροπές γιατί περίπου το 60-80% των ασθενών με επιφανειακό όγκου υποτροπιάζει και ένα 10-15% των επιφανειακών όγκων θα μεταπέσει σε διηθητικό.

Θεραπεία Διηθητικού καρκίνου κύστεως

Επειδή πρόκειται για επιθετικό καρκίνο χρειάζεται άμεση και ριζική θεραπεία.

Σήμερα τα καλύτερα αποτελέσματα επιτυγχάνονται με τη χειρουργική θεραπεία, κατά την οποία αφαιρείται η κύστης με τον προστάτη και τις σπερματοδόχες κύστεις (ριζική κυστεκτομή) και γίνεται είτε αντικατάσταση της κύστεως με τη δημιουργία νέας κύστεως από τμήμα εντέρου ώστε ο ασθενής να ουρεί φυσιολογικά ή σε περιπτώσεις που αυτό δεν είναι εφικτό γίνεται εκτροπή των ούρων στο κοιλιακό τοίχωμα και τα ούρα συλλέγονται σε ειδικό σάκο.

Τα αποτελέσματα είναι πολύ καλά εφόσον η εγχείρηση γίνει στα αρχικά στάδια.

Σε προχωρημένα στάδια ή σε περιπτώσεις που ο ασθενής αρνείται την εγχείρηση ή δεν μπορεί να χειρουργηθεί για άλλους λόγους (μεγάλη ηλικία, ύπαρξη νόσων που απαγορεύουν την επέμβαση) μπορεί να υποβληθεί σε ακτινοθεραπεία ή χημειοθεραπεία με λιγότερο καλά αποτελέσματα.

Κλείστε Ραντεβού

ΙΑΤΡΕΙΟ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ